Spelen is ontwikkelen
Spelen is onmisbaar voor de ontwikkeling van kinderen en een manier van bezig zijn die de hele kindertijd belangrijk blijft. Spel stimuleert kinderen op de verschillende ontwikkelingsgebieden.
Sociaal emotioneel
Samen zijn in een groep betekent dat je naar elkaar kunt kijken (‘hé, dat ga ik ook proberen’) en samen kunt spelen. Hierdoor leer je samen te delen en rekening te houden met elkaar. Tijdens het spelen leert een kind stapje voor stapje zelfstandig te worden.
Creativiteit
Creativiteit is onderdeel van het spel en stimuleert de fijne motoriek. Het plezier en het ontdekken van de verschillende materialen (klei, verf, papier, lijm, potloden etc.)Â is belangrijker dan het resultaat (de unieke kunstwerkjes).
Door kinderen in aanraking te laten komen met verschillende materialen, binnen en buiten, stimuleren we de zintuigen.
Fijne motoriek
Met fijne motoriek bedoelen we bewegingen die je met een klein gedeelte van je lichaam maakt (bijvoorbeeld schrijven, iets kleins oppakken, knippen, een sleutel in het slot steken). De fijne motoriek wordt gestimuleerd door te eten met een vorkje, knutselen, kleuren met een potlood of het knippen met een schaar.
Grove motoriek
Een baby maakt al allerlei bewegingen met de handjes en gaat kruipen, rollen, stoeien, bellenblazen etc. In deze fase heeft een kind veel plezier met bijvoorbeeld een kiekeboe-spelletje, ‘klap eens in je handjes’ of rollen met een bal. Klimmen, klauteren, fietsen, steppen, rennen, dansen en springen: al het bewegen stimuleert de grove motoriek en zorgt ervoor dat kinderen de mogelijkheden van hun lichaam ontdekken.
Muziek
Door kinderen van jongs af aan met muziek in contact te brengen, help je om het muzikaal vermogen te ontwikkelen. Bij sommige muziek val je fijn in slaap, van andere muziek wordt een kind juist wakker of zelfs heel vrolijk. Als muziek samengaat met woorden, een beweging (visje, visje in het water) of een dansje (Jan huigen in de ton) wordt ook de taalontwikkeling en de grove motoriek gestimuleerd.
Fantasiespel
Bij fantasie- of rollenspel imiteren kinderen de rollen of het gedrag van een dier of mens. Meestal is dat geen letterlijke imitatie, maar het kind speelt zijn of haar beleving. Bijvoorbeeld ‘gevaarlijke tijger’ of ‘lief poesje’ ‘moeder-en-kind’ om zijn of haar gevoelens te uiten.
Cognitief
Kinderen leren bij ons vooral spelenderwijs. We oefenen bijvoorbeeld op een speelse manier het cognitieve geheugen. Denk hierbij aan ‘kiekeboe-spelletjes’ met de baby’s en ‘wat is weg?’-spelletjes met de peuters. Kinderen krijgen de kans om zelf nieuwe dingen te ontdekken en uit te proberen. Met Uk & Puk bieden we de kinderen vanaf 2 jaar spelenderwijs leerzame activiteiten aan. Tijdens deze activiteiten staan verschillende aspecten centraal, zo leren de kinderen tellen, de kleuren en vormen maar ook om samen een activiteit in een kleine of grote groep uit te voeren.
Taal- en spraak
Voordat kinderen gaan praten, is de taalontwikkeling al in volle gang. In de ‘voortalige’ fase begrijpt een kind al veel, maar gebruikt het zelf nog geen woorden. Het stimuleren van taal en spraak is dus al bij de allerjongsten van belang. Door met de kinderen te praten,  begrippen en gevoelens te benoemen, veel te herhalen, vragen te stellen, voor te lezen en te zingen werken we aan de taal- en spraakontwikkeling.