Opvoeding en ontwikkeling
Binnen onze opvang leveren we een bijdrage aan een gezonde opvoeding en ontwikkeling van kinderen. Met dit doel voor ogen wordt continu gewerkt aan het ontwikkelen, vertalen en implementeren van pedagogisch beleid.
Pedagogische basisdoelen
Om de ontwikkeling van een kind zo goed mogelijk te laten verlopen, richten we ons bij het ontwikkelen en uitvoeren van ons beleid in eerste instantie op de vier pedagogische (basis)doelen van Marianne Riksen-Walraven:
1. Bieden van emotionele veiligheid
2. Gelegenheid bieden voor het ontwikkelen van persoonlijke competentie
3. Gelegenheid bieden voor het ontwikkelen van sociale competentie
4. Overdragen van waarden en normen
Interactie vaardigheden
Om deze doelen te kunnen realiseren moeten we beschikken over een aantal (interactie)vaardigheden:
- Emotioneel ondersteunen
- Respect voor autonomie
- Structuur bieden en grenzen stellen
- Informatie en uitleg geven
Daarnaast is het voor een kind belangrijk dat het ervaringen opdoet met anderen en spelenderwijs kan leren met behulp van activiteiten en spel- en speelmateriaal dat is afgestemd op de ontwikkelingsfase van het kind. We bieden kinderen de mogelijkheid vaardigheden te ontwikkelen en ervaringen op te doen die passen bij hun eigen behoefte.
In ons pedagogisch beleidsplan per locatie kunt u meer lezen over onze visie op het verantwoord opvoeden van een kind in een groep, met als doel het kind een veilige plek te bieden waar het zich veelzijdig kan ontwikkelen: